Prisvindende udstilling åbnet på Esbjerg Kunstmuseum

Esbjerg Kunstmuseum modtog i 2017 Danmarks største museumspris, Bikubenfondens Visionspris, for idéen om en serie af tre Wunderkammer-udstillinger. Nu er den første udstilling, "Wunderkammer 1 – flydende form", åbnet.

Forsøgsopstillinger og fysikeksperimenter med dråber og roterende vandsøjler side om side med kunstværker, skabt af internationalt anerkendte kunstnere. Et mørkt rum, hvor man kun kan høre lyden af vandfald og vand, der drypper. En stor sø af gul maling, som flyder ud over gulvet og spærrer vejen videre ind i udstillingssalen. Store malerier af smukke naturfænomener præsenteret sammen med nørdede kunstneriske undersøgelser og små grafiske værker. Alle disse fænomener kun oplyst af enkelte spots, installeret tæt og kompakt i en labyrintisk og uoverskuelig udstillingsarkitektur.

Alexis Rockman, Untitled (Multi-Waterspout), 2006.

Det er bare nogle af de oplevelser, der venter de besøgende i den aktuelle udstilling på Esbjerg Kunstmuseum.

Wunderkammer 1 – flydende form er skabt i samarbejde med professor i fysik Tomas Bohr og hans team på DTU. Bohr forsker i væskers bevægelser, kaldet ”fluid dynamik”, og i forbindelse med udstillingen har han genskabt fem af sine laboratorieforsøg. Disse videnskabelige eksperimenter har været direkte afgørende for kuratorernes valg af kunstværker.

Wunderkammer

Tilbage i 1500-tallet udgjorde wunderkammeret en encyklopædisk samling af naturalia og kunstfærdige genstande, videnskabelige måleinstrumenter, antikviteter og kunst, der endnu ikke var kategoriserede efter de faggrænser og kategoriseringsprincipper, som siden blev defineret. I fuld overensstemmelse med en renæssancetankegang skulle wunderkammeret dengang fungere som et miniunivers, et mikrokosmos, der afspejlede hele den verden, der omgiver os, makrokosmos.

Velkendte fænomener

Vi har allesammen set en vanddråbe ramme en vandoverflade, og vi har alle prøvet at røre væske rundt i en gryde. I vores daglige liv har vi således allerede stiftet bekendtskab med fænomenet ”fluid dynamik”.

Derfor er det langt fra fremmede og indforståede begreber og forhold, vi konfronteres med i udstillingen. Kunsten sættes tværtimod ind i en forunderligt velkendt sammenhæng, der åbner for nye betydninger, hvor traditionelle skel mellem billedkunst og naturvidenskab, sansning og tænkning, subjektiv oplevelse og videnskabelig objektivitet nedbrydes og befrugter hinanden.

Stillbillede fra optagelse af forsøgsopstilling med badekarshvirvel. Foto: Barbara Bohr

De overordnede ideer bag Bohrs forskning flettes i udstillingen nemlig sammen med de knap 150 værker, der er skabt af 66 forskellige kunstnere. Det giver anledning til uforudsete reaktioner og associationer, når man får mulighed for at møde værkerne ud fra sin egen erfaringsverden.

Ideen med det samlede wunderkammer-projekt er således også at bidrage til udviklingen af museumsinstitutionen og udstillingen som medium, så kunsten kommer væk fra en indforstået kunstfaglighed, bliver vedkommende og får betydning for det enkelte menneskes tilværelse.

Wunderkammer 1 – flydende form kan ses på Esbjerg Kunstmuseum frem til den 19. marts 2019.